waktu mustajab berdoa

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih.
"doa adalah senjata bagi mukmin" inilah suatu kalimat yang dipegang oleh segenap umat Islam di dunia ini . berdoa adalah otak ibadat. begitu besarnya kedudukan doa , lagi banyak kita meminta kepada Allah lagi kita disayangi Allah. ianya berbeza dengan manusia, lagi kita minta kepadanya lagi dibenci dan dimaki seterusnya dicaci..itulah yang dinamakan manusia. Aku sendiri pun bengang klu org suka minta2 ni., klu minta utk kebaikan tu lain cerita, (ni mcm budk bangla yg jual keychain tu,klu xnak beli siap dia paksa2 plak tu..eeee..usaha sendiri xnak. itulah yang membezakan manusia dan Penciptanya..baru-baru ni, aku ade terbaca satu keratan dalam Metro mengenai tazkirah remaja oleh ust Zawawi Yusoh yang bertajuk waktu mustajab berdoa.so... aku cuba beramal dengan apa yang dijelaskan dan aku dapat rasakan apa yang aku minta tu Alhamdulillah termaqbul ckit ..yelaa aku ni bukannya 'abid atau wali bila berdoa klu xsemua pun 90% drpd apa yang diminta tu maqbul. .aku ni hamba Allah yang hina , jahil lagi banyak dosa.huhu.
antara waktu mustajab doa ialah waktu sepertiga malam iaitu waktu terakhir , ketika orang lain nyenyak tidur.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :" Allah akan turun di setiap malam pada langit yang terendah iitu ketika sepertiga malam terakhir lalu dia berfirman "sesiapa yang berdoa kepadakau aku kabulkan .siapa yang meminta kepadaku aku berikan dan sesiapa yg memohon ampun kepadaku aku ampunkannya(hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
waktu antara azan dan Iqamah antara waktu yang mustajab doa. sayangnya waktu mustajab ini sering disalahgunakan oleh sesetengah ornag Islam. selain pada itu, waktu sujud antara waktu yang mustajab doa. ianya sama ada sujud di dalam solat atau sujud lain yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. spt sujud syukur, sujud tilawah dan sujud sahwi. dalilnya hadis Abu Hurairah r.a, bhwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda "kedudukan hamba yang paling dekat dengan Tuhannya ialah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa(riwayat muslim)
selepas solat fardhu. iaitu selepas kita mengerjakan solat yang wajib lima waktu termasuk solat jumaat. Allah berfirman maksudnya " dan bertasbihlah kamu di malam hari dan setelah selesai solat."(Qaf : 40) oleh itu, Imam Syafi'e menganjurkan bagi imam dan makmumnya serta org yg solat sendirian memperbanyakkan zikir,wirid dan doa selepas selesai solat fardhu.
pada waktu khusus, iaitu pada satu detik pada setiap malam dan hari jumaat. hadis Abu Hurairah r.a. pernah menyebut tentang hari Jumaat dengan sabdanya : " di dalamnya ada satu saat (yang mustajab) tidaklah seorang muslim yang kebetulan waktu itu mendirikan solat(atau menunggu solat) dan memohon kepada Allah sesuatu hajat melainkan Allah pasti mengabulkan permintaannya.Nabi mengisyaratkan dgn tangannya akan sedikitnya saat mustajab itu. di dalam hadis muslim dan Abu Daud dijelaskan:" iaiu waktu antara duduknya imam(khatib) sehingga selesai solat( jumaat)". Inilah riwayat yang paling soheh dalam hal ini. wallahua'lam..mudah2an kita dapat mengambil manfaat sedikit sebanyak dan beramal seterusnya kita dapat sampaikan kpd orang lain.



0 comments:



Post a Comment